Tennisvereniging de Ren

is 10 september 1975 opgericht. Dat gebeurde door Tinus van den Eijnden en Jan Hendrikx, die na een hobbymatige voetbalcarrière in waren voor iets anders. De tennisvereniging werd in 1975 opgericht, toen nog zonder eigen tennisvelden. Het verkrijgen van eigen velden verliep moeizaam omdat de gemeente Someren zich niet gemakkelijk liet overtuigen dat het animo onder de lieropse bevolking groot genoeg zou zijn. Maar we hebben toch doorgezet. We trainden ’s winters in de gymzaal en huurden in Mierlo een tennisbaan. Het was spannend, maar uiteindelijk kregen we de benodigde vijftig leden bij elkaar. Dat was de voorwaarde waaraan we moesten voldoen om eigen tennisbanen te krijgen. Die kwamen er twee in 1977. Destijds speelden de leden nog geen competitie, waren er geen kleedlokalen en werd de kantine gedeeld met SV Lierop. Pas op 3 september 1983 opende de tennisvereniging een eigen kantine, waaraan door Lieropse vrijwilligers was gewerkt. In 2015 werden -opnieuw grotendeels door vrijwilligers- de kantine, toiletten en kleedlokalen opgefrist. De inzet van onze actieve leden is geweldig.

Kunstgras

Twee jaar na de komst van de kantine werden de tennisbanen verlicht, zodat ook ’s avonds tennissen mogelijk was. Omdat het ledenaantal bleef stijgen, kwam er begin jaren negentig bovendien een derde tennisbaan. In 1995 wilde de gemeente het gravel verruilen voor kunstgras. Dat behoeft minder onderhoud. In het begin was het even wennen. Op kunstgras schuif je na een korte sprint niet door, bij gravel wel. Inmiddels is de tennisclub uitgegroeid tot één met acht competitieteams. Het is een gezonde en gezellige club.

Leden

Het ledenaantal blijft al jaren ongeveer hetzelfde en schommelt tussen de 170 en 200. Opvallend is dat veel Lieroppenaren die stoppen met voetballen  beginnen op het naastgelegen tennisveld van De Ren. De meeste leden van onze tennisvereniging zijn dertigers en veertigers. Je ziet dat de jeugd bij het voetballen begint en daarna komt tennissen. Mogelijk daarom dat 10 tot 12 procent van het totale aantal leden jeugdleden zijn.